Håndværkerreglen - nu også for bilvirksomheder

Den såkaldte håndværkerreglen i køre- og hviletidsbestemmelserne, der indebærer, at en håndværker under visse betingelser må køre til og fra kunder med materialer på en trailer uden brug af fartskriver, har nu endelig fået politisk medvind for også at omfatte bilvirksomheder. 

Tidligere på året fandt Retten i Roskilde, at også en undervognsbehandler måtte køre uden fartskriver, ligesom sagen har været på bordet i den tidligere regerings Implementeringsråd. Byretsdommen blev anket af anklagemyndigheden, men er netop frafaldet på grund af den politiske holdningsændring. Begge sager er blevet ført af Dansk Bilbrancheråd med advokater Johanne Berner og Erik S. Rasmussen i spidsen.

Den tidligere Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen indså ultimo november 2016 det groteske i, at værkstederne ikke må transportere ”fru Jensens bil” hjem på værkstedet for at kunne reparere den uden at skulle sidestilles med en vognmand.

Vi afventer p.t. en ny vejledning fra Færdselsstyrelsen, omkring den præcise brug af reglen.

Således kan det præciseres, at håndværkerreglen indebærer, at

-        en håndværker, dvs. én, der selv kan reparere/omdanne det gods, han kører med,

-        må køre op til 100 km. væk fra virksomhedens hjemsted

-        med et vogntog med en tilladt totalvægt på indtil 7.500 kg.

-        for at hente/bringe det gods, som han skal udføre arbejde på.

Det vil altså sige, at der skal ske om omdannelsesproces med det, der transporteres. Det kan være bilen, der skal repareres, males, undervognsbehandles, have lavet plade- eller rustarbejde eller lignende.

Hvis det alene er en købt bil, der skal afhentes og sættes til salg hjemme i virksomheden, så sker der ingen omdannelse – heller ikke selvom bilen får en let salgsklargøring inden salget. Bilen skal med andre ord ikke benyttes til at håndværkeren kan udføre sit arbejde.

Klargøringscentre, der som eneste vare leverer klargøring af andre virksomheders salgsbiler, vil med al sandsynlighed kunne benytte reglen, hvis der ikke er ansat en egentlig chauffør til transportdelen.

Reglen gælder heller ikke, hvis chaufføren ikke selv kan/skal udføre arbejde på bilen. Hvis en virksomhed har ansat en flexjobber/en efterlønner eller lignende til at hente og bringe biler, reservedele m.v. så er det en transportopgave – og dermed også transporten, der bliver det vigtigste.

Helt generelt så er det væsentligste moment, om der i virkeligheden er tale om en transportopgave; er svaret JA; så skal der installeres en tachograf.

Branchen - med Dansk Bilbrancheråd i spidsen - arbejder på at få afklaret alle tvivlsspørgsmål med Færdselsstyrelsen, herunder hvordan de ser eventuelle genoptagelsessager for allerede udstedte bøder.